Publicaties
- Adewole, F. (2010) The growth of Community Dance in Britain Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Bennekom, van, L. (2010) Culturele diversiteit en de opleiding Docent muziek Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Bergland, J. en Siebe, L. (2014) The studio Thinking Framework in Dance Education: research aimed at enhancing self-assesment at the 5 o'clock class. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Berlo, V. van (2013) Waarom de meeste mensen niet kunnen tekenen wat ze zien. Cultuur+Educatie 13 (36) p.62-80
- Bremmer, M., & Schreuder, A. (forthcoming). The Educational Model “Rhythms Around the World”: Student-teachers Learn to Transmit Traditional Musics to pupils in primary and secondary education. In B.W. Leung (ED.), Traditional Musics in the Modern World: Identity, Transmission, Evolution, and Challenges (pp. XX). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
- Bremmer, M., & Schutte, L. (2017). Lesgeven met je lichaam. De Pyramide, 71(4), 11-13.
- Bremmer, M. (2016). Book review MasterClass in Music Education. Transforming Teaching and Learning. British Journal for Music Education, 33(2), 239-242.
- Bremmer, M. (2016). Wat het lichaam weet over het doceren van muziek. Cultuur + Educatie 15(44), 43-63.
- Bremmer, M. & Schutte, L. (2016). Curricula van het muziekonderwijs versterken door kennis en kunde te bundelen en te delen. In L. Schutte (Red.), Muziekeducatie doen we samen. Amsterdam. The Netherlands: NPNDrukkers.
- Bremmer, M. (2015). What the body knows about teaching music (Doctoral dissertation)
- Bremmer, M. (2015). What the body knows about teaching music. In M. Bremmer & C. Hermans (authors), Embodiment in Arts Education. Teaching and learning with the body in the arts (pp. 14-27). Amsterdam, NL: Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Bremmer, M. (2015). De rol van feedback bij formatief toetsen. In M. Gerner, E. Lucker & M. Wüst (Red.), Kijk op de praktijk. Toetsen en beoordelen aan de AHK (pp. 26-30). Amsterdam, NL: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Bremmer, M. (2015). The role of the teacher’s body in music education: Pedagogical content knowledge viewed from an embodied cognition perspective. In S. Schonmann (Ed.), International Yearbook for Research in Arts Education, Vol. 3 (pp. 48-53). Münster, Germany: Waxmann.
- Bremmer, M., Croes, M., & Sterkenburg, P. (2014). An arousal communication system for parents and their child with Prader-Willi syndrome. Leiden: Prader Willi Fonds.
- Bremmer, M. & Huisingh, A. (2012). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan (2), De wereld van het jonge kind, 39(1), 23-25.
- Bremmer, M. en Schopman, E. (2011). De improvisatie les: wat, hoe en waarom zo? Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst- en Cultuureducatie en Arnhem: ArtEZ, Lectoraat Kunsteducatie.
- Bremmer, M., & Schopman, E. (2011). De improvisatieles: Praktijkkennis van docenten muziek vergeleken met theoretische inzichten. In M. Bremmer, E. Van Hoek, E. Schopman & A. Vervoorn (auteurs), Onderzoek in muziek in het voortgezet onderwijs (pp. 45-127). Amsterdam: Lectoraat Kunst- en cultuureducatie & Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst.
- Bremmer, M. (2010). Leren improviseren. In C. Koopman & V. Meeuwis (Red.), Alle registers open: nieuwe ontwikkelingen in onderzoek naar muziekeducatie (pp. 14-33). Cultuur + Educatie 28(10). Utrecht, NL: Cultuurnetwerk Nederland.
- Bremmer, M. & Huisingh, A. (2010). Als geluiden heel mooi door elkaar gaan. De wereld van het jonge kind, 38(2), 8-10.
- Bremmer, M., & Huisingh, A. (2009). Music is when sounds come together nicely. Researching preschool music education that is based on the image of the competent child. In S. Young, & A.R. Adessi (Red), MERYC 2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children (pp. 295-302). Bologna, Italië: Bononia University Press.
- Bremmer, M., & Huisingh, A. (2009). Muziek is als geluiden heel mooi door elkaar gaan. Onderzoek naar muziekonderwijs dat aansluit bij het beeld van het competente kind. Amsterdam, NL: Lectoraat kunst- en cultuureducatie.
- Bremmer, M. (2006). Praktijk- en theoriekennis van muziekleerkrachten vergeleken. In M. van Hoorn (Ed.), Onderzoeken naar cultuureducatie in het primair onderwijs (pp. 80-101). Cultuur + Educatie 16. Utrecht, NL: Cultuurnetwerk Nederland.
- Bremmer, M. (2006). Boekrecensie: Knowing music, making music. Utrecht, NL: Lectoraat Theorie en uitvoeringspraktijk.
- Bremmer, M. (2006). Scan Amsterdamse Muziekeducatie Primair Onderwijs. Amsterdam: Lectoraat kunst- en cultuureducatie.
- Bremmer, M. (2005). Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten leren lezen’ en hoe deze praktijkkennis zich verhoudt tot theoretische inzichten rondom het leren lezen van noten. Amsterdam, NL: Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Bremmer, M., Schreuder, A., & Veerdonk, H. (2005). Ritmes rond de Wereld: lessen wereldmuziek op het conservatorium leren vertalen naar wereldmuzieklessen in de basisschool. Den Haag, NL: Proposo.
- Crone, M. (2006), De Kunstkijkwijzer (PDF)
Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie. - Damen, M. (2005), Cultuureducatie in Amsterdam
Gemeente Amsterdam: MOCCA - Faber, S. en Veldhoven, H. van. (2014) De beoordeling van conservatoriumeindexamens piano: 'Dat moet je niet zo zwart-wit zien'. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Groenendijk, T., Huizenga, J., en Toorenaar, A. (2009) Onderzoek naar effecten van lessen in mediawijsheid met ICT in het kunstonderwijs. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst en Cultuureducatie.
- Groenendijk, T. en Hoekstra, M. (2012) Altermoderne Kunsteducatie: theorie en praktijk. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst en Cultuureducatie.
- Groenendijk, T., Damen, M.L., Haanstra, F. en Boxtel, C. van. (2014) Beoordelingsinstrumenten in danseducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Groenendijk, T., Damen, M., Haanstra, F. & Boxtel, C. van (2016). Beoordelingsinstrumenten in de kunstvakken- een review. Pedagogische Studiën, 93 (2), p. 62- 82.
- Groenendijk, T. (2017). Wat moeten leerlingen kunnen bij het kijken naar kunst en andere beelden. Kunstzone (juli, 4), 1012.
- Groenendijk, T. (2017). Beoordelen in het nieuwe CKV. Kunstzone (juli, 4), 24 25.
- Haanstra, F. (2004), Over profielen, kolommen en canons in de cultuureducatie (PDF) Lezing Artez Symposium
- Haanstra, F. (2005). De kunstvakken en de canon (PDF)
Nieuwsbrief Kunsten '92 nr.31 - Haanstra, F. (2005), De samenhang tussen professionele kunst, amateurkunst en kunsteducatie (PDF)
Lezing voor de conferentie 'Beeldend kunstonderwijs in Den Haag en omgeving' - Haanstra, F.Community Arts in The Netherlands (Pdf)
Lezing voor het afscheid van P. den Ouden, Conservatorium van Amsterdam. - Haanstra, F. (2006), The WOW factor: een blijde maar slecht onderbouwde boodschap over de effecten van kunsteducatie.
- Haanstra, F., Strien, van E. en Wagenaar, H. (2006), Docenten en leerlingen over de lespraktijk beeldende kunst en cultuur (PDF) Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst en Cultuureducatie.
- Haanstra, F. (2007), Kuifje en het mysterie van de kunsteducatie
Internetverslag voor het 'Cultuurnetwerk'. - Haanstra, F. (2008), De thuiskunst van scholieren (PDF).Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Haanstra, F. (2009), Single of samen: over het trieste lot van het advies van de profielcommissies tweede fase en wat we er voor de kunstvakken misschien nog aan kunnen hebben. 8 (1). p. 9-11.
- Haanstra, F. (2009), 'Freizeitkunst' und Schulkunst. In C.-P. Buschkühle, J. Kettel & M.Urlass (hgg.). (p. 489-508). Oberhausen: Athena Verlag.
- Haanstra, F. (2009) Voor altijd vervreemd van cultuur: Fabels en feitenover de effecten van kunsteducatie (PDF). 8 (9) p. 40-41.
- Haanstra, F. (2010). Self-initiated art work and school art. The International Journal of Art and Design Education, 29(3), p. 271-282.
- Haanstra, F. (2010). Expressief is niet altijd beter. Kaap Kunst, vaktijdschrift over actieve kunstbeoefening, 2(7), p. 13-15.
- Haanstra, F. (2010). Self-initiated artwork and school art. International Journal of Art and Design Education, 29(3), p. 271-282.
- Haanstra, F. (2011). Leven in een digitale kunstwereld. Interview met Brent Wilson. Kunstzone, 6, p. 40-41.
- Haanstra, F. & Den Uyl, F. (2011). /fileadmin/download/ahk/kunsteducatie/cultuurplein-interview.pdfKennis moet ondergeschikt zijn aan zelf ervaren (PDF) Cultuurplein Magazine 2
- Haanstra, F., Damen, M.L. & Van Hoorn, M. (2011). The U-Shaped Curve in the Low Countries: A Replication Study. Visual Arts Research, 37(1), p. 16-29.
- Haanstra, F. (2011). Authentieke kunsteducatie: een stand van zaken. In Authentieke Kunsteducatie, Cultuur + Educatie 31 (p. 8-36). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra. F. (2012) Nederland is bovengemiddels cultureel actief, Overal!Overijssel 2012, p. 8-9
- Haanstra. F. (2012) Culted 2012, lezing 1: Authentieke kunsteducatie, Verslag CULTED 2012: Cultuuronderwijs met kwaliteit, p.2-3
- Haanstra, F. (2012). Educatieve neurowetenschappen: visies en ontwikkelingen. Cultuur+Educatie 3. Brein, kunst en educatie (pp. 10 - 25). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra, F. (2012). Het kunstzinnige brein. Cultuur+Educatie 34. Brein, kunst en educatie (pp. 28-71). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.
- Haanstra, F. (2013). Research into competency models in arts education. Paper presented at ‘ International Perspectives of Research in Arts Education’ Bonn, November 4th 2013
- Haanstra, F. (2013). Key components of authentic arts education. In A de Vugt & I. Malmberg (Eds.). European perspectives on music education (pp. 17-30). Innsbruck: Helbling.
- Haanstra, F. (2013). Students’ Assessment of Arts Learning at School. In E. Liebau, E. Wagner & M. Wyman (Eds.) International Yearbook for Research in Arts Education (pp. 217-222). Münster: Waxmann.
- Haanstra, F., Damen, M.L. Damen & Van Hoorn, M. (2013). The U-curve going Dutch: Cultural differences in artistic graphic development. In A. Karpati & E. Gaul (eds.). From child art to visual language of youth. New models and tools for assessment of learning and creation in art education. (pp. 211-231). Bristol: Intellect.
- Haanstra, F., Damen, M.L., & Hoorn, M. van (2013). Interestingness and pleasingness of drawings from different age and expertise groups. Empirical Studies of the Arts, 31 (2) 173-194. doi: 10.2190/EM.EOV.2
- Haanstra, F. (2013). Academisch docentschap in het hbo. Cultuur&Educatie 13 (37) 27-35.
- Haanstra, F. (2013). Review of ‚Zeichnen: Wahrnehmen, Verarbeiten, Darstellen. Empirische Untersuchungen zur Ermittlung räumlich-visueller Kompetenzen im Kunstunterricht‘. Edith Glaser-Henzer a.o. International Journal of Education through Art 9 (3), p. 413-414
- Haanstra, F. (2013) Kunst(educatie) om de kunst? Boekbespreking. Boekman 79 p. 198-199.
- Haanstra, F., Damen, M-L., Groenendijk, T. & Van Boxtel, C. (2015). A Review of Assessment Instruments in Arts Education. In S. Schonmann (Ed.) The Wisdom of the Many - Key Issues in Arts Education. International Yearbook for Research in Arts Education 3/2015 (p. 413- 418) Münster: Waxmann.
- Haanstra, F., & Groenendijk, T. (2017). Kijken: beelden onderzoeken en waarderen. Kunstzone (juli, 4), 1214.
- Hagen, T., F. Konings en F. Haanstra (2009). Grenzen aan samenhang: de kunstvakken in de vernieuwde onderbouw voortgezet onderwijs (PDF). Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Heijnen, E. (2017). CKV en de onderzoekende leerling. Kunstzone 16(3), p 26-27.
- Heijnen, E. (2016). Een nieuw model voor authentieke kunsteducatie. In A. Neele, M. Tal, R. Kox, V. Meewis, L. van den Bulk (Eds.), Een kleurrijke basis: Ontwikkelingen en trends in het cultuuronderwijs. LKCA, Utrecht.
- Karpati, A., Freedman, K., Castro, J.C., Kallio-Tavin, M., Heijnen, E. (2016). Collaboration in Visual Culture Learning Communities: Towards a Synergy of Individual and Collective Creative Practice. International Journal of Art & Design Education, 35(2). p. 1-15 15 p.
- Heijnen, E. (2016). Remix je curriculum! Een ontwerpmodel voor kunsteducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
- Heijnen, E. (2015). Art Practice as Schooling. In M. Brouwer, N. Hartjes, M. Terpstra (Eds.), A Way of Learning: Growing in Cultural Institutions (p. 20-24). MAMA, Rotterdam.
- Heijnen, E. (2015). Remixing the Art Curriculum: How Contemporary Visual Practices Inspire Authentic Art Education. (Doctoral Dissertation). Radboud University Nijmegen, Nijmegen.
- Heijnen, E. (2015). Het nieuwe CKV is niet vies van kunst. Cultureel Kapitaal.
- Heijnen, E. (2015). Artistic and Pedagogical Strategies in the Network Society. In T. Mayer, G. Kolb (Eds.), What’s next? Art Education Band II (p. 120-122). Kopaed Verlag, München.
- Heijnen, E. (2014) Informal Visual Networks. In V. Venkatesh, J. Wallin, J. Castro, Jason E. Lewis (Eds.), Educational, Behavioral, and Psychological Considerations in Niche Online Communities (p. 33-50). IGI Global, Heshey, PA.
- Heijnen, E. (2013) Informelle visuelle Netzwerke. In K. Bering, S. Hölscher, R. Niehoff, K. Pauls (Eds.), Visual Learning: Positionen im internationalen Bereich (p. 401-417). Athena Verlag, Oberhausen.
- Freedman, K., Heijnen, E., Kallio-Tavin, M., Kárpáti, A., & Papp, L. (2013). Visual Culture Learning Communities: How and What Students Come to Know in Informal Art Groups. Studies in Art Education, 54(2), p. 131-143.
- Heijnen, E. (2013). Engagement & Collaboratie, Kunstzone, 12(1), p. 22-23.
- Heijnen, E. (2012). Artistic Strategies in the Network Society, On Air, 5, p. 26-27.
- Heijnen, E. (2012). "Kill People, Burn Shit, Fuck School", Cultuurpleinmagazine, 3, p. 36.
- Heijnen, E. (2011). Remix Cultuur. Van couch potato tot piraat, Kunstzone, 10(5), p. 8-9.
- Heijnen, E. (2011). Informele Visuele Netwerken. Cultuur + Educatie, 11(30), p. 32-53.
- Heijnen, E. (2009). Media-educatie als verrijking van beeldend onderwijs. Cultuur + Educatie, 8(26), p. 10-31.
- Heijnen, E. (2009). MediaCultuur: media-educatie als onderdeel van de kunstles, Kunstzone, 8(10), p. 22-24
- Heijnen, E. (2007). Media Connection - Lessen van Kunstdocenten en Mediakunstenaars. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
- Heijnen, E. (2006) Nieuw! Masteropleidingen Kunsteducatie, Kunstzone, 5(5), p. 22-23
- Heijnen, E (2003) Bergbeklimmen leer je in de bergen - ICT als beeldend gereedschap, Kunstzone, 2(10), p. 19-14
- Heine, M. (2010) CKV en culturele identiteit: een lespraktijk in een cultureel diverse omgeving Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Herfs, J. en Hoek, E. van (2012) Pilot Muziekeducatie in het basisonderwijs. Amsterdam: Gemeente Amsterdam Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling en lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Herfs, J. en Hoek, E. van (2013) Muziekles is anders. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Hermans, C. (2017). Autistische kinderen leren communiceren door dans. Kunstzone (juli, 4), 4849.
- Hieminga, K. en Koning, L. (2010) Spelregels: blokkades voor in- en doorstroom van studenten in de opleiding Theaterdocent
- Hoek, E. van. (2017). Bandcheck. Kunstzone (juli, 4), 68.
- Hoek, E. van. (2016) Bewogen Muziek, onderzoek naar een kunstproject voor ouderen vanuit muziek, spel en beweging Uitgave Stichting Muzisch Spoor. Santpoort-Noord ISBN 978-90-825294-0-1.
- Hoek, E. van. (2014) Een beoordelingsinstrument voor muzikale interactie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie. - Hoekstra, M. (2010) Het per ongelukke goed proberen te doen Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Hom, A. (2010) Interculturele uitwisselingen bij docentenopleidingen van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Hoorn, C. van (2010) De module didactiek in MediaCultuur. Drie HBO's vergeleken (pdf) in Project Mediacultuur onderzocht. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Klarenbeek, D. en Meulen, B. van der. (2014) 'Past drama in een hokje?' Een onderzoek naar de validiteit en toespasbaarheid van een beoordelingsinstrument. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Klarenbeek, D. & B. van der Meulen. (2017). Van cijfers naar inzicht in het leerproces bij drama. Kunstzone (juli, 4), 1819.
- Klatser, R. (2008), Thuiskunst of schoolkunst? Reactie op 'De thuiskunst van scholieren'van Folkert Haanstra. Lezing gehouden op 12 december 2008.
- Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de alter-moderniteit. Kunsteducatie in een altermoderne wereld. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Klatser, R. (2012) De altermoderne docent is een... Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Klatser, R. (2014) Beoordelen in het kunstvakonderwijs: Fingerspitzengefuhl, gutfeeling of je-ne-sais-quoi? Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Kortland, H. en Maarleveld, O. (2014) Beeldend reflecteren: een nieuwe beoordelingsmethode voor praktisch beeldend werk in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Koopman, C. (2006), Community music as music education: on the educational potential of community music
International Journal of Music Education. Vol. 25, nr. 2 (Aug.), p. 151-163. [meer informatie] - Kors, N. en H. van den Veerdonk (2006), Componeren in de basisschool Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Leest, van der, J. (2010) Interculturaliteit en de opleiding Docent dans Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie
- Lok, C. (2014) Beoordeling van theaterlessen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Meewis, V. (2017) Vernieuwen is niet gelijk aan dogma, Amsterdam: Cultuur+Educatie 47.
- Meewis, V. (2010) Cultuurbeleid in spagaat: eenheid of verscheidenheid? Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Ouden, P. den (2005), Statement concerning 'community opera'
Utrecht: Expertmeeting Yoh! Opera Festival. - Saraber, L. (2006), Meervoud als mentaliteit. Culturele diversiteit in dansvakonderwijs.
Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Lectoraat Kunst- en cultuureducatie. - Schopman, E., & Bremmer, M. (2011). De improvisatieles. Praktijkkennis van muziekdocenten vergeleken met de theorie. Kunstzone, 10(12), 30-31.
- Schreuder, A. (2007), Educatieve diversiteit in culturele diversiteit. Paper gepresenteerd op de conferentie 'Onderzoek in cultuureducatie' op 27 juni 2007 in Utrecht.
- Schreuder, A. (2008), Multiculturele variaties in muziekeducatie. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Schreuder, A. (2010) Muziek leren in cultureel divers perspectief: wereldmuziek in de opleiding Docent muziek Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Schutte, L. & Bremmer, M. (2017). Muziekeducatie doen we samen. De Pyramide, 71(5), 10-13.
- Schutte, L., Minnema, W., & Bremmer, M. (2016). Leren van elkaar: de samenwerking van pabo- en conservatoriumstudenten in het muziekonderwijs. In L. Schutte (Red.), Muziekeducatie doen we samen. Amserdam. The Netherlands: NPNDrukkers.
- Smedema, M. (2014) Muziek in het speciaal (basis)onderwijs: wat schrijven vakleerkrachten in het onderwijsverslag? Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.
- Vervoorn, A., Bremmer, M., Hoek, van E., Schopman, E. (2011) Onderzoek naar muziek in het voortgezet onderwijs. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Lectoraat Kunst- en cultuureducatie.