Slotconferentie Arts love Sciences
Op donderdag 18 november 2021 vond de slotconferentie van het lectorenplatform ‘Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie’ over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Verschillende sprekers gaven een presentatie over ArtsSciences praktijken in verschillende educatieve contexten. Daarnaast presenteerde het lectorenplatform haar onderzoeksagenda en de vernieuwde website met nieuwe ArtsSciences lessen voor PO en VO én actuele bronnen uit de hedendaagse ArtsSciences praktijk.
Sprekers
De sprekers op deze conferentie waren Hanno van Keulen (Opleidingsdirecteur Science Education & Communication TU Delft) en Andrea Bandeli (directeur Science Gallery International). Kijk de lezingen hieronder terug.
Workshops
Na de lezingen gingen de deelnemers aan de slag bij verschillende workshops van het Lectoraat Kunsteducatie, Anouk Wipprecht, Waag ism Stichting Technasium, Wijs met Techniek, Cibap en Jenny van den Broeke.
ArtsSciences Unlocked: Kunst, wetenschap en technologie voor jongeren met autisme
Bij de inhoud van het kunstonderwijs in het PO en VO ligt vaak de nadruk op zelfexpressie en het verbeelden van gevoelens. Daardoor wordt er een beroep gedaan op precies die vaardigheden die bij leerlingen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) vaak minder goed zijn ontwikkeld. Onderwijs- en zorgorganisaties die (uitgevallen) leerlingen met ASS ondersteunen, zoeken dan ook naar een meer passend kunstaanbod voor deze leerlingen. ArtsSciences onderwijs, opererend op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek, zou beter kunnen aansluiten bij leerlingen met ASS. Artssciences onderwijs gaat namelijk meer uit van oplossingsgerichte, systematische en technisch georiënteerde manieren van denken en werken.
Deze workshop bestond uit twee delen. Het eerste deel ging over het ontwerponderzoek ArtsSciences Unlocked waarin we ontwerpprincipes ontwikkelden voor ArtsSciences-onderwijs, afgestemd op de wensen en mogelijkheden van jongeren met autisme. In het tweede deel van de workshop zijn deelnemers zelf aan de slag gegaan met een systematische georiënteerde kunstopdracht.
De Toekomst van AI - De Waag
Artificial Intelligence (AI) wordt gezien als een van de belangrijkste technologieën van de nabije toekomst. Door media aandacht en initiatieven als De Nationale AI cursus, wordt steeds meer tastbaar en begrijpelijk. AI is echter alles behalve feilloos. AI bestaat uit door mensen geschreven code, veelal ontwikkeld voor en door commerciële bedrijven, en is dus niet neutraal of zonder een agenda.
Deze workshop was een hands-on kennismaking met kunstmatige intelligentie (AI) en verkenning van de mogelijkheden om hier zelf in de klas mee te werken. Aan de hand van disruptieve voorbeelden uit de kunst en wetenschap, verkennenden deelnemers urgente vraagstukken rondom Artificial Intelligence die nu of in de nabije toekomst gaan spelen. Door zelf een prototype te maken en hierop te reflecteren, was het mogelijk om een kritische blik te werkpen op de ontwikkeling van deze technologie.
Ethische reflectie over de impact van techniek - cibap
Met techniek is steeds meer mogelijk, maar willen we met techniek ook alles oplossen? En welke impact heeft techniek eigenlijk op ons leven? Deze ethische reflectie op de impact van techniek wint snel terrein, en wordt versneld door uitdagingen als corona en discussies over big data en privacy. “Techniek moet geen doel op zich zijn, maar een middel waarvan je de inzet altijd kritisch moet blijven bevragen. Dat is precies de houding die we bij de studenten teweeg willen brengen door hen al tijdens hun opleiding vaardigheden aan te leren om ethisch te kunnen reflecteren op de impact van techniek op mensen. In deze workshop zijn deelnemers aan de slag gegaan met praktische tools om te leren reflecteren over de impact van techniek.
Building a VR empathy machine
Hoe kom je dichterbij het ik-perspectief van de ander als het vermogen om je in te leven stopt?
Xiomara Vado Soto, agoog en hulpverlener en Jenny van den Broeke, regisseur en docent, daagden deelnemers uit om je in te leven in een perspectief dat waarschijnlijk ver van je af staat. Ze gingen aan de slag met het maken van schetsen voor 360 graden werk waarin de bezoeker in de schoenen van een dader van high impact crime stapt: inbraak of straatroof. Hoe kunnen we vanuit dit perspectief tot sterker beleid en tot preventie komen? Er werd onderzocht hoe Virtual Reality bij kan dragen aan het vergroten van empathie. De processtappen om een VR installatie te ontwerpen, werd gebruikt om de stap te zetten van de looking at-positie naar het being it-perspectief. Zo werd onderzocht hoe de empathy gap te verkleinen en het ik-perspectief van de dader als uitgangspunt te nemen.
Centre of Expertise Arts&Education
Het lectorenplatform OKWT stopt maar het onderzoek gaat verder! De OKWT onderzoeksagenda is een belangrijke pijler van het nieuwe Centre of Expertise (CoE) Arts&Education dat begin 2022 van start is gegaan. Hier wordt praktijkgericht onderzoek gedaan naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie via twee onderzoekslijnen: Onderzoek op het snijvlak van Kunst, Wetenschap en Technologie en Sociaal Engagement. Het CoE Arts&Educationis een discipline overstijgende samenwerking tussen AHK, AKV|St. Joost / Avans Hogeschool, Codarts, Hogeschool iPabo, HvA, HKU, ROCvA en het werkveld.
Ga naar de website van het Centre of Expertise Arts&Education om meer te weten te komen en je aan te melden voor de nieuwsbrief!