English version

Wicked Arts Assignments

OPEN CALL - verlengde deadline 15 januari 2020
De eerste call voor dit boek was erg succesvol: ruim 500 inzendingen van over de hele wereld. We staan nog steeds open voor spannende opdrachten, met name uit de disciplines muziek, theater en dans. Dus: wil je meedoen aan dit boek, stuur je opdracht(en) in via het aanmeldingsformulier!

Uitdagende, originele, dwarse en prikkelende opdrachten gezocht voor te verschijnen boek met kunsteducatieve opdrachten!
Iedereen die kunstlessen geeft, kent ze: zo’n opdracht die ogenschijnlijk simpel is, maar die deelnemers, studenten en leerlingen maximaal uitdaagt. We zoeken opdrachten van kunstenaars, musici, ontwerpers, theatermakers, dansers, kunstdocenten – iedereen die weleens lesgeeft, binnen een school of daarbuiten, aan kinderen, aan jongeren, aan volwassenen, aan ouderen, alles mag. Melissa Bremmer en Emiel Heijnen (lectoren Kunsteducatie) en uitgeverij Valiz bundelen de meest uitdagende, originele en dwarse opdrachten in een boek.

Wicked Arts Assignments:
-    zijn brutaal, ongebruikelijk, dwars, grappig, poëtisch, inspirerend, geëngageerd, of anderszins uitdagend;
-    zijn compact geformuleerd, meestal in de vorm van één of twee zinnen;
-    worden verduidelijkt met beeldmateriaal van de eindresultaten van deelnemers of met voorbeelden van je eigen artistieke werk dat aan de opdracht gelieerd is.

Download het formulier om je bijdrage in te sturen

Het boek Heijnen en Bremmer bundelen de 100 beste en uitdagendste opdrachten in een boek. Elke opdracht wordt voorzien van een toelichting, een bio van de betreffende kunstenaar of docent en afbeeldingen van inspiratiebronnen en/of uitwerkingen van de opdracht. Naast beschrijvingen van de 100 opdrachten bevat het boek een theoretisch kader waarin o.a. Heijnen en Bremmer ingaan op educatief ontwerp en strategieën voor het maken van uitdagende kunstopdrachten. Het visueel aantrekkelijke boek zal verschijnen bij Valiz, Amsterdam en is bedoeld voor een breed publiek van kunstdocenten, kunstenaars, onderwijskundigen en iedereen die geïnteresseerd is in de manier waarop hedendaagse kunstdocenten hun praktijk vormgeven. Het biedt inspiratie voor originele en dwarse lessen die thema’s, werkwijzen en concepten uit de internationale kunst- en onderwijspraktijk weerspiegelen.

What’s in it for you? Wij bieden je een podium om je ideeën en werk bekend te maken en brengen die ook internationaal onder de aandacht: jouw originele opdracht tussen die van andere (internationale) kunstenaars en kunstdocenten, gepubliceerd door de gerenommeerde uitgever Valiz. Indien jouw bijdrage geplaatst wordt, ontvang je twee exemplaren van het boek.

Procedure Stuur voor 15 januari 2020 maximaal 3 opdrachten in. Uit alle inzendingen kiest een selectiecommissie de definitieve bijdragen voor het boek op basis van de kwaliteit, originaliteit en diversiteit van de opdrachten en de praktijken die deelnemers representeren. Bij plaatsing volgt er een traject van redactionele ondersteuning om je bijdrage klaar voor publicatie te maken.

Achtergrond Emiel Heijnen en Melissa Bremmer zijn lectoren kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Zij doen onderzoek naar strategieën die kunstonderwijs betekenisvoller en uitdagender kunnen maken. Heijnen en Bremmer ontdekten dat veel kunstenaars en kunstdocenten vaak één compacte, veelgebruikte opdracht hebben waarin alles samenkomt: hun artistieke visie, hun pedagogische opvatting en hun liefde voor bepaalde technieken of werkwijzen. Zulke ogenschijnlijk simpele maar ook complexe opdrachten worden door Davis en Sumara (2002) enabling constraints genoemd. Enabling constraints zijn beperkende voorwaarden die tegelijkertijd uitdagen, zoals de regels van een spel.

Download het formulier om je bijdrage in te sturen

Heb je vragen, stuur een mail naar wickedartsassignments@ahk.nl

Delen
 

English version