Begeleiding

Tijdens de BIK leer je vooral door te doen. Al na vijf opleidingsdagen sta je voor de klas met een zelf ontwikkeld project. Daarna zijn er nog twee projecten die je uitvoert op verschillende scholen. Vanuit de praktijk ontdek je het theoretisch kader en ontwikkel je je competenties als kunstenaar in de klas.

Intervisie
Er is veel collegiale uitwisseling op verschillende niveaus. Intervisie vormt een belangrijk onderdeel binnen de opleiding. In kleinere groepen ontwikkel je onder begeleiding manieren om je eigen en andermans leerervaringen te verdiepen.

Stagebegeleiding
Hanneke Maas Geesteranus – drama, trainer sociaal-emotionele vaardigheden
Nancy Groenteman – beeldende kunst en drama, oud-vakleerkracht Linnaeusschool
Caroline van Rhijn – hoofd educatie museum

Docenten
De lessen worden gegeven door Trudie Verhoeff en Saskia Pekelharing.


Een excursie en bijdragen van mensen uit het werkveld maken deel uit van de opleiding.

Trudie Verhoeff

Ruim dertig jaar werk ik op het snijvlak van kunst en onderwijs. Na mijn afstuderen aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling aan de AHK werd ik consulent dans in Amsterdam. Vervolgens ben ik me gaan bezighouden met onderwijsbeleid: waarom kiest een school voor cultuureducatie, welke plek heeft dat in hun programma en wat hebben de kinderen eraan? Het accent in mijn werk verschoof van “ik weet vanuit mijn ervaring wat goed voor jou is” naar “laat me weten wat jij belangrijk vindt”. Ik volgde een opleiding tot trainer en coach. Sinds de start van de BIK in 2002 ben ik studieleider en kerndocent in Amsterdam. Met veel plezier ondersteun ik het leerproces van kunstenaar tot BIK’er.

Saskia Pekelharing

Saskia Pekelharing is illustrator én kunstdocent.
Ze is illustrator van kinderboeken. Zij ontwikkelt en ontwerpt de kijkwijzers voor kinderen voor Museum de Fundatie in Zwolle. Zij geeft “kunstenaar in de klas”- projecten op heel veel basisscholen. Dit doet zij op het regulier en het speciaal onderwijs. Haar workshops richten zich vooral op de ontwikkeling van het verbeeldend vermogen en de creativiteit van leerlingen. In het kader van ‘speciaal verbeeld’ (LKCA en RuG) is zij vorig jaar een jaar lang gevolgd tijdens haar lessen door onderzoekers. De effecten van haar lessen op de leerlingen werd daarin in kaart gebracht.
Saskia geeft ook les aan professionals in de cultuureducatie en aan docenten.

Delen