Lezingenserie Participatie in kunst en educatie
Jaarlijks organiseert de master Kunsteducatie een lezingenserie over een actueel onderwerp voor alle studenten van de opleiding, dit jaar in samenwerking met DAS reseach, DAS creative producing en het lectoraat Kunsteducatie.
In studiejaar 2022-2023 is het thema Participatie in kunst & educatie
Participatieve en sociaal geëngageerde kunst zijn in de afgelopen decennia belangrijke vormen van public practice geworden, waarbij het oude idee van kunst als autonoom domein vaak wordt verworpen. Kunstenaars, docenten en producers initiëren en participeren in projecten die zijn ingebed in diverse gemeenschappen. Maar in hoeverre zijn de verhoudingen en voorwaarden nu echt veranderd, in de kunsten, in het onderwijs of in de gehele samenleving? Wat kan de rol zijn van kunstenaars, educatoren en producers bij het faciliteren van meer rechtvaardige en empowerende vormen van participatie? Welke vormen en praktijken kunnen verschillende gemeenschappen helpen om op hun eigen voorwaarden deel te nemen aan kunst en onderwijs?
Tijdens lezingen op vier dinsdagmiddagen onderzoeken we waar participatie, kunst & educatie elkaar kunnen ontmoeten. De inspirerende sprekers zijn wetenschappers, performers, kunstdocenten en makers die allen opereren op het snijvlak van participatie, kunst en educatie.
Omvang: 1ECTS
Locatie: Das Graduate School Overhoeksplein 2, Amsterdam
Klik hier om de lezingenserie uit het studiejaar 2021-2022 terug te kijken met het thema Ecologie, kunst & educatie.
Lezing #1: Gestures of participatory art
Sruti Bala & Ahilan Ratnamohan
13 september 15:30 - 17:30
Sruti Bala is Associate Professor Theater- and Performance Studies aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 publiceerde ze een boek The Gestures of Participatory Art over participatieve kunst. Hierin onderzocht zij artistieke praktijken waarin bestaande ideeën over publieksparticipatie bevraagd en ter discussie gesteld worden. Momenteel coördineert ze een onderzoeksproject in samenwerking met de Universiteit van Curaçao over gendered citizenship.
Ahilan Ratnamohan maakt cross-disciplinaire performances met niet-klassiek getrainde spelers. Hij put inspiratie uit sport en taalleerprocessen. Zijn werk is sterk uiteenlopend en omvat verschillende thema's en esthetieken. In 10 jaar tijd ontwikkelde zijn werk zich binnen drie lijnen: choreografisch onderzoek naar voetbal; taalontwikkeling als performance; en zijn samenwerking met het Star Boy Collective, de performancegroep die organisch is gegroeid uit zijn eerste productie Michael Essien I want to play as you... Sinds 2020 is Ahilan lid van het collectieve, autonome productiehuis Robin vzw.
Lezing #2: Education as artistic practice
Henry Ward (UK), Dakaya Lenz & Coco Duivenvoorde (Villa Zapakara, SR)
11 oktober 15:30 - 17:30
Henry Ward is kunstenaar, docent en artistiek directeur van de Freelands Foundation in Londen. Ward onderzoekt op verschillende manieren hoe een educatieve praktijk een artistieke praktijk kan zijn en hoe grenzen tussen docentschap en kunstenaarschap kunnen vervagen. Zo plaatste hij kunst als centraal vak in het curriculum van de Welling School in Zuid-Londen en liet hij leerlingen hun eigen shanty town van kartonnen mini-ateliers bouwen waarin ze drie weken werkten. Vanuit de Freelands Foundation ondersteunt hij docenten en kunstenaars om ‘ambitious and original aproaches to arts education’ te ontwikkelen via residencies, workshops en publicaties.
Dakaya Lenz is kunstenaar en directeur van Villa Zapakara waar zij vanaf het begin, nu ruim dertien jaar bij betrokken is. Haar overige ervaring als lerares Engels, bedrijfsleider, kunstenaar, coach, yoga beoefenaar en haar vastberadenheid dienen haar streven om vooral voor jongeren unieke leerkansen te creëren. Dit doet zij door projecten en activiteiten te ontwikkelen die het zelfsturend vermogen, de oplossingsgerichtheid, vindingrijkheid en het ontdekken van de authenticiteit stimuleren. Als kunstenaar stelt zij minimaal eenmaal per jaar haar werken tentoon of doet zij mee aan een gemeenschapsproject. Dakaya doet vanaf 2017 ook coachingswerk waarbij professionele en persoonlijke ontwikkeling centraal staan.
Coco Duivenvoorde is fotograaf en beeldend kunstenaar. Sinds 2018 woont en werkt ze afwisselend in Nederland en Suriname. Coco’s praktijk is collaboratief van aard en richt zich op het bespreekbaar maken van sociaal/politieke kwesties die verkend worden via (bewegend)beeld, poëzie en performance. Ze gebruikt vaak natuurlijke elementen (water, aarde, zaden, planten) om bijeenkomsten en workshops in verschillende sociale contexten te organiseren. Naast haar kunstprojecten is Coco actief betrokken bij diverse culturele stichtingen in Paramaribo en het binnenland van Suriname, waaronder Villa Zapakara
Lezing #3: Art & community
Jeanne van Heeswijk
15 november 15.30 - 17.30
Jeanne van Heeswijk is een kunstenaar die de creatie van dynamische en gediversifieerde publieke ruimtes faciliteert om "het lokale te radicaliseren". In haar meerjarige community projecten stelt ze de autonomie van kunst ter discussie door performatieve acties, discussies en andere vormen van organisatie en pedagogie te combineren om gemeenschappen te helpen hun eigen toekomst in handen te nemen.
Haar werk is te zien geweest in talloze boeken en publicaties wereldwijd, maar ook op internationaal gerenommeerde biënnales zoals die van Liverpool, Shanghai en Venetië. Ze was de 2018-19 BAK Fellow, de 2014-2015 Keith Haring Fellow in Art and Activism aan Bard College en ze heeft de 2012 Curry Stone Prize for Social Design Pioneers, en in 2011, de Leonore Annenberg Prize for Art and Social Change ontvangen. Ze woont en werkt in Rotterdam.
Lezing #4: Art, participation & disability
Joop Oonk (Misiconi Dance Company) & Damar Lamers (ReDiscoverMe)
13 december 15.30 - 17.30
Joop Oonk is artistiek leider/choreofraaf en Jacqueline van Kuilenberg is danser van Misiconi Dance Company. De Misiconi Dance Company is een inclusief dansgezelschap, dat ongelijkheid benadert als een artistieke mogelijkheid. Met hoogwaardige dansstukken speelt Misiconi nationaal en internationaal met een gemixte groep dansers in een gelijkwaardige samenwerking. De company heeft een vaste kern aan dansers waarmee zowel projectmatig als structureel gewerkt wordt. Met prachtige visuele beelden en onverwachte wendingen is het werk van de company humoristisch, speels en gelaagd.
Damar Lamers is studieleider van de opleiding Docent Dans en artistiek leider van de stichting ReDiscoverMe. Lamers wil inclusiedans aanbieden aan iedereen, in het bijzonder aan kwetsbare doelgroepen, waaronder mensen met een chronische ziekte zoals Multiple Sclerosis of Parkinson. In de ReDiscoverMe Movement Class krijgen deelnemers op een speelse en dansante wijze tools aangereikt die bijdragen aan hun empowerment en het vertrouwen in hun lichaam. Daarnaast bracht ReDiscoverMe in 2021 de voorstelling Ik en de Ander uit, waarin het publiek geconfronteerd werd met de vraag: “Wanneer je lijf niet meer werkt zoals de maatschappij verwacht en opdraagt, hoe vind je dan de kracht om dat lijf te omarmen?”