Naar inhoud
 

Reglementen sociale veiligheid

(scroll naar het kopje 'Sociale veiligheid')

Sociale veiligheid

De AHK wil een veilige leer- en werkomgeving bieden aan alle studenten, docenten en medewerkers. Sociaal onveilige situaties zijn dan ook volstrekt ontoelaatbaar. Elke vorm van ongewenste omgangsvormen binnen onze hogeschool mag dan ook niet onbesproken en onbestreden blijven. Dit gedrag past niet bij wie we willen zijn, hoe we les willen geven en hoe we willen samenwerken.

Veilig studeren en werken
Het is van groot belang dat jij met plezier en een veilig gevoel naar jouw studie of werk gaat. Mocht je een onveilige situatie (hebben) ervaren, dan is het goed om te weten dat je daar niet mee hoeft te blijven zitten. Wij willen er alles aan doen om ongepast gedrag te voorkomen en bespreekbaar te maken, ook als dit gedrag in het verleden heeft plaatsgevonden. De waarden en normen die bij onze hogeschool horen, staan vermeld in onze gedragscode Sociale veiligheid

Vertrouwenspersonen 
Wil je jouw ervaring in vertrouwen met iemand bespreken, dan kun je altijd contact op te nemen met een van de vertrouwenspersonen van de AHK. Een vertrouwenspersoon vangt je op, luistert naar je en denkt mee over eventuele vervolgstappen. Zij doen niets zonder jouw toestemming. Lees meer over onze vertrouwenspersonen.

Melding of klacht
Je kunt een ongewenste ervaring altijd melden bij een docent, studieleider, leidinggevende, directeur of soms bij het college van bestuur. Je bepaalt samen hoe de melding wordt opgepakt en afhankelijk van de situatie wordt de melding in behandeling genomen door de directeur. Wil je een klacht indienen? Dat kan schriftelijk bij de klachtencommissie. Je kunt je klacht sturen naar secretariaat-klachtencommissie@ahk.nl

Met zorg
Het kan een moeilijke stap zijn om naar een vertrouwenspersoon te gaan, een melding te doen of een klacht in te dienen van een onveilige situatie. Maar, het is in het belang van jezelf en van je medestudenten of collega’s om die stap wel te zetten als daar aanleiding voor is. Het is goed om te weten dat jouw hulpvraag, melding of klacht met zorg en aandacht wordt behandeld. 

Klachtenloket
Sluit de informatie op deze website niet aan op jouw vraag of situatie, of wil je overleggen over wat te doen of waar je het beste terecht kunt?Kijk dan bijAHK-klachtenloket of stel je vraag aan klachten@ahk.nl. Wij nemen snel contact met je op.

Alumni en oud-medewerkers
Ben je een oud-student of oud-medewerker van de AHK en heb je naar aanleiding van het bovenstaande vragen of opmerkingen, of wil je weten hoe je een melding kunt doen over een situatie van langer geleden, dan kun je mailen naar meldpunt@ahk.nl. Uiteraard zal elk bericht zorgvuldig en vertrouwelijk worden behandeld. Je kunt ook terecht bij mores.online. Dit is een landelijk meldpunt ongewenste omgangsvormen van de podiumkunsten, film- en televisiesector.

Kijk hier voor informatie over sociale veiligheid voor medewerkers.

Oog hebben voor elkaar, elkaar waarderen en respecteren zijn cruciaal. Samen maken we de AHK tot een veilige studie- en werkomgeving.

Vertrouwenspersonen
Ervaar jij ongewenst gedrag? Schroom niet om erover te praten. De vertrouwenspersonen staan voor je klaar.

Studentendecaan
Heb je vragen over of wil je begeleiding bij praktiche en persoonlijke zaken? Dan kun je terecht bij de studentendecaan.

Klachtencommissie
Heb je een klacht over sociale veiligheid? Die kun je indienen bij de Klachtencommissie ongewenst gedrag. Een vertrouwenspersoon kan je daarbij helpen.

Studentencoach
Heb je behoefte aan individuele training of coaching? Dan kun je bij de studentencoach van de AHK terecht. 

Aandachtsfunctionaris
Wil je hulp en advies over huiselijk geweld of kindermishandeling in de privésfeer? Dan kun je terecht bij de aandachtsfunctionaris 

Voor medewerkers
Lees hier meer over sociale veiligheid voor medewerkers

Delen
 

Reglementen sociale veiligheid

(scroll naar het kopje 'Sociale veiligheid')